Mariehamn - Reisverslag uit Turku, Finland van Kim Slegers - WaarBenJij.nu Mariehamn - Reisverslag uit Turku, Finland van Kim Slegers - WaarBenJij.nu

Mariehamn

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

14 Oktober 2007 | Finland, Turku

Hallo Hallo

Hier ben ik nog eens met een berichtje uit het (koude) noorden. Om verder te gaan op mijn vorige verhaal, breng ik een verslagske uit over de vakantie met ons ma hier, hé.

Donderdag ben ik ze gaan halen in Helsinki op de luchthaven ( eerst 2 uur rijden met den trein en dan nog een halfuur in de bus). Nadien zijn we dan teruggekomen naar Turku, eens gaan kijken naar mijn appartementje enzo, gaan eten bij ne keilekkere (niet dure) Italiaan en dan zijn we richting ons hotel aan de haven gegaan. Ik had daar een hotel geboekt omdat we ’s anderendaags om 8 uur moesten inchecken voor onze boot naar Mariehamn en dan moesten we alleen het straat oversteken dus, makkelijker kon nie, hé.

’s Morgens zijn we dan naar Mariehamn vertrokken, das één van de eilanden in de eilandengroep van de Ålandeilanden, die eilanden liggen echt in het midden van de zee tussen Finland en Zweden, het behoort tot Finland maar ze spreken er Zweeds. Er was nie heel veel te zien, echt een rustig stadje, vriendelijke mensen en allemaal van die schattige, gezellige (koffie)huisjes. Nadat we ons hadden gesetteld in ons hotel zijn we wat op verkenning geweest, naar de winkeltjes gaan kijken, een koffietje gaan drinken (met een lekker stukske taart natuurlijk, want da moet ik die Finnen toch meegeven, taart bakken, da kunnen ze als de beste…). ’s Avonds hebben we in ’t hotel gegeten en nog iets gedronken in de bar. Den tweede dag hebben we echt heel het eiland rondgewandeld, Mariehamn is 7 km breed en 21 km lang dus je kan gemakkelijk van de ene kant naar de andere kant wandelen, we zijn eerst op de stadsbus gesprongen (die was gratis) en we dachten; als we een mooie omgeving tegenkomen, dan stappen we af. Ik denk da we nog geen kwartier in de bus zaten, toen we al terug op de plaats aankwamen waar we waren opgestapt. Ok, da eiland is dus echt nie groot! Zijn we natuurlijk maar te voet overal heen gewandeld want alles lag echt wel heel dichtbij elkaar. Toen we van de haven terug naar ons hotel wandelde, zijn we een klein, gezellig koffiehuisje tegengekomen en ge kon daar buiten gaan zitten op van die antieke stoeltjes en daar lagen dekentjes voor u op te warmen, echt keisnoezig! Nadien zijn we in de sauna van ons hotel geweest en zijn we nog gaan zwemmen. ’s Avonds keilekker gaan eten, voorgerechtje, hoofdgerecht en natuurlijk nog ne lekkere dessert…
Op onze laatste dag zijn we naar een subtropisch zwembad geweest en ze hadden daar een sauna, jacuzzi en privé-stoombad. Ge moest daar wel wa extra voor betalen maar da viel uiteindelijk nog mee. Ja, da was echt wel relaxed. ’s Avonds pizza gaan eten en ’t was voetbal geweest in Mariehamn en wij zaten daar rustig te eten, in ene keer, ambras in da café! De ruit van de deur was eruit gestampt (in z’n geheel!), politie gekomen enzo, we hebben onze pizza opgegeten en we zijn maar vertrokken richting de haven…!

We moesten dan overnachten op den boot en ons cabineke, amai echt een kruipkot en die gangen allemaal op diejen boot, k voelde mij juist op den Titanic… Alleen de Leonardo was nergens te bespeuren…:). T was daar op diejen boot Oktoberfest ( ge weet wel, hé, de bierfeesten in Duitsland), blijkbaar vieren ze da hier… We zijn dan maar een pintje gaan drinken en bleek da die voetbalploeg ook op diejen boot zat, zaten we daar naast al die (knappe, gespierde) voetballers, te genieten van de echte (live gezongen) Duitse schlagers, was nog wel plezant. Nadien in ons hutje gaan slapen en eerlijk gezegd, ‘k was blij dat ’t morgen was, in zo’n klein kotje slapen, toch niks voor mij…

Aangekomen in Helsinki dus, ‘t goot regen, nen taxi moeten pakken naar ons hotel en we hadden echt een keichic hotel, een kingsize bed, echt zalig om in te slapen… We waren nog geen uur op ons kamer, was het op ‘t einde van ’t straat aan het branden, wij natuurlijk als echte ramptoeristen me onze kodak gaan kijken en jaja we hebben er foto’s van… Ja, ambras tijdens ’t eten, brand uitgebroken, spannend weekend gehad… Verder zijn we in Helsinki wa gaan winkelen, k heb zwarte botten gekocht en oorbellen gekregen en ’s anderendaags heb ‘k ons ma terug naar de luchthaven gebracht (natuurlijk ’n traantje weggepinkt). ’T Was echt leuk geweest, mijn eerste bezoek. En nu ben ik natuurlijk al aan het aftellen voor mijnen tweede bezoeker, hé :)…

Voor de rest hebben we deze vrijdag nog een Spaans feestje gehad (’t krioelt hier echt van de Spanjaarden hé, ge kunt er nie naast zien, ma ’t is wel een tof volkje). Ze hadden tortilla en paella gemaakt, keilekker natuurlijk. Nadien zijn we nog naar Dynamo geweest en hebben we de laatste nachtbus naar huis genomen.

Dit weekend moet ik echt voor school werken want we hebben nogal veel taken die af moeten zijn in november en volgende week vertrekken we naar Riga en Tallinn en nadien naar Rusland dus moet ik alles wel op tijd (voor ene keer) en op voorhand afhebben.

Zo, nu jullie geüpdate zijn, ga ik wa werken aan mijn taken en een uitgebreid verslag over Riga en Tallinn volgt zeker… Tot dan…

Ahja, ’t plezantste was ik nog vergeten; het heeft hier vrijdag gesneeuwd!!! Hoe raar is
da…sneeuw in oktober… Was wel leuk!

Groetjes

Kim xxx

  • 15 Oktober 2007 - 08:49

    SISSIE:

    Ela bonbon,
    Dees weekend op leidingswknd geweest.
    Da wil zeggen, veeeel te veeeel eten (snoepen), veeel te weinig slapen en voor de rest nog wa vergaderen. Ge kent da wel hé!
    Zondag zoals ge weet verjaardagsfeestje bij tante riet. Was wer eel lekkere nazi!
    Voor de rest nog wa met auto gaan rijden. Tga al redelijk. Tegen da ge thuis zijt zal t al wel bien lukken!
    Als ge u leven beu bent rijde mar ns mee hé moops!
    Ik ga u laten, enjoy shoe!
    DIKKE KUS, SIS

  • 23 Oktober 2007 - 07:50

    Greet Theuwis:

    hoi kim

    ik lees dat j het goed hebt ginder.
    houden zo .had al is geprobeert een reactie te plaatsen is ni gelukt. ge kent mij ben echt een pc klungel. dit weekend was het mosselfeest we hemme echt goe gegeten en ik ni teveel gedronken eva daar in tegen die ging aan den hoegaarde . we hopen da ge snel terug bent want het is ni het zelfde hier have fun en niet er van van girl uit dessel

  • 23 Oktober 2007 - 15:15

    SISSIE:

    Dag meisje,
    Dit wknd naar dokter geweest.
    Was voortdurend eel moe, sliep zelfs in de klas maar slaapte wel genoeg uren s'nachts.
    Daarom ben ik geweest.
    Neem nu medicatie tegen vermoeidheid, overspanning en stress.
    Had de indruk da ze echt het gevoel had dat ik een dip had.
    Zo van die vragen als:
    "Els, doe je nog wel eens iets leuks?"
    "Op school, hoe gaat het daar, ben je daar graag?", ...enz.
    Ja wadde zeg!
    Ze heeft ook bloed genomen.
    Vandaag moest ik bellen voor uitslag naar Jan.
    Daar zijn dus 5 dokters in die praktijk en geen 1 was daar aanwezig. Vinde da normaal??!!
    Afwchten dus! SPANNEND... :-(
    Ik hou u iop de hoogte!
    Ben ook nr de fuif geweest.
    Tot 5 (!) uur!!!
    Zondag chiro. Ben een tijdje een lid kwijt geweest!!
    Ze is van Gompel.We hadden ze wegbeschrijvingen mee gegeven mar ze was dus toch verloren gereden! Ocharm.
    Uiteindelijk heb ik ze gevonden!
    s'Avonds ik en os Guy chinees mogen mee-eten bij os nele.
    Os lientje en os lore waren zooo cute!
    Os lien is echt een vrolijk kind! Zaaalig! Ik hoop da da blijft.
    Ze spartelt voortdurend en lacht altijd naar u! Echt een schatje!
    Ik ga u laten mops!
    Amuseer u! DIKKE KUS,XXX

    SIS

  • 23 Oktober 2007 - 15:15

    SISSIE:

    BTW, ge staat goed met u froeke!!!

    :-)

  • 25 Oktober 2007 - 15:45

    SISSIE:

    Rockske is gestorven! :'(
    Guy heeft m gevonden in de tuin en heeft me gebeld.
    Ze gaan hem in de tuin begraven.
    Nu kan ik hem nimmer zien! :-(
    Mja, is mss maar best hé!

    XXX

  • 27 Oktober 2007 - 18:13

    Matti:

    Hey Kimmie

    Allé zo te horen is alles super daar!! Ik ben sinds kort aan het werken hé, het was wel even aanpassen maar het valt allemaal goe mee! Hoe is het ginder met Suzy en den Tim, amuseren die zich ook goed? Doe ze in ieder geval de groetjes! Maar k ben ermee weg, nog veel plezier ginder hé!

    X xx X

    Matti

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Hallo De meeste zullen ondertussen wel weten dat ik binnekort op het vliegtuig richting Finland vertrek. Op deze site kunne jullie reacties plaatsen (en vertellen hoe hard ik gemist wordt)! Ik ga mijn belevenissen met die Finnen daar zoveel mogelijk proberen op deze site te zetten en niet te vergeten veel foto's te plaatsen. Hopelijk sturen jullie veel berichten en houden jullie mij op de hoogte van al die gebeurtenissen in 't Witgoor!! Groetjes Kim xx

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 7812

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2007 - 22 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: