Laatste bezoek - Reisverslag uit Turku, Finland van Kim Slegers - WaarBenJij.nu Laatste bezoek - Reisverslag uit Turku, Finland van Kim Slegers - WaarBenJij.nu

Laatste bezoek

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

09 December 2007 | Finland, Turku

Hei Hei

Hier ben ‘k dan nog is met een berichtje van (het nu toch wel heel koude) Finland. Ondertussen is er weer heel wa gebeurd hier hé. Het is hier al volop Kerstmis dus organiseerde onze school een Christmas party… We hebben dan ook al echt op een traditionele en Finse wijze Kerstmis gevierd. Koekjes versierd me glazuur (natuurlijk kerstfiguurtjes), Glögi gedronken (zoals Glühwein ma dan zonder alcohol en me gember en kaneel, nie te drinke as ge ’t mij vraagt…Ma kom, die Finne vinden het lekker…), kerstkaartjes gemaakt (Ze waren al voorgeknipt, we moesten er alleen nog de figuurtjes opplakke, sjans want ik me mijn creativiteit…) en nadien hebbe we nog ne Kerstquiz gedaan, de eerste 2 kregen ne cadeau (chocola) ma ‘k had ma 4 vrage juist van de vijftien ofzo (‘k weet dan precies toch nie zoveel over Kerstmis hoewel da’k toch al bij de Kerstman op bezoek ben geweest, ‘k zal nog is moete teruggaan denk…:))

’s Anderendaags, donderdag den 29e is onze pa, moemoe en vava dan aangekomen. ‘K ben ze om half twee gaan halen in de luchthave van Helsinki en dan zijn we met den trein terug richting Turku gerede. ’s Avonds zijn we bij Haralds gaan eten, een typisch Vikingrestaurant hier in Turku. Die serveersters droegen nog allemaal van die traditionele klere en we kregen wijn en bier uit grote stenen kruiken (was nie zo makkelijk om te drinken voor mijn compagnie maja alles was toch leeg op ’t einde van den avond…). Vrijdagvoormiddag zijn we efkes gaan winkele want onze pa had, rarara… zijne tandenborstel vergete… Om 12.00 h moest ‘k dan naar de les en heb ‘k de garde naar Naantali (een gezellig havenstadje) gestuurd.
Natuurlijk hadde ze daar dik koud geleden want ’t was keihard aan ’t vriezen en dan nog aan de zee… Dus heb ‘k ze achter een (dure) pint vier uur later terug warm binnen in een café aangetroffen.
s’Avonds zijn we in een Spaans restaurant gaan eten (Sevilla), echt keilekker… Eerst tapas als voorgerecht en nadien allemaal verschillende vleesjes aan een spies me van die lekkere Spaanse patatjes, jam jam…

Zaterdag hebbe we den trein van elf uur gepakt terug richting Helsinki. We konde om 13.00h nog nie inchecke in os hotel dus zijn we eerst nog iet gaan drinke en tegen drie uur konde we dan op os kamer. We zate op ’t achtste verdiep dus natuurlijk moeste we de lift pakke, en ik me mijn liftenfobie… Sjans da ze altij aan hoog tempo na boven ging…
Nadien zijn we nog door de winkelstraat gewandeld (winkels hier in Finland zijn tot 21.00h open! Hoe zalig is da hé…) en naar de Kathedraal gaan zien. Kome we daar aan, is daar nen trouw bezig, natuurlijk as echte toeristen mee in de rij gaan staan buite terwijl da die familie daar rijst aan smijten is. Wa bezielt die mense nu om hier putteke winter te trouwen, aan die bruid te zien, had ze ’t toch nie warm in der trouwjaponneke. ’s Avonds zijn we bij de Mexicaan gaan eten en daar dan blijve plakke want er stond voetbal op…

Zondag moeste we natuurlijk naar het Finnair stadium, het Olympisch stadium en de Ice hall van Finland gaan zien hé (ahja, we hadde twee voetbalfreaks bij…:)). Met ’t trammeke zijn we daar dan hene gerede ma ge kon daar natuurlijk nie binne dus zijn we stiekem ma op de hekken gaan staan en wa illegale fotokes getrokken hé, tja we zijn Belge voor iet hé…
Nadien zijn we nog naar de Wintertuin gaan kijke, ma meer as wa cactussen was daar nie te zien. Dan zijn we verder naar het meer gewandeld (jaja, een meer in ’t hartje van de stad… das Finland hé…), da was al helemaal bevrore natuurlijk (onze pa had wa probere te schaatse ma ’t ijs was nog wa dunnekes…:)). We kome dan terug aan in ’t stad, zien we daar in ene keer de Vlaamse leeuw hange, wij natuurlijk da gebouw binne (in de hoop ne bekende tege te kome, ma der was niks te zien, tja, ze zulle die vlag daar late hange tot da kik terug in België ben hé…:))
Tegen den avond zijn we dan nog es lekker gaan eten en dan zat de laatsten dag er ook weeral op hé.

Maandag zijn we dan nog efkes de haven gaan verkenne en veel koffiekes en thees gaan drinken want ’t was echt keikoud diejen dag. Om half vijf stonde we dan te wachte op de bus voor na de luchthave en kome we daar nen Belg tege zeg… Dieje was hier al zes maanden in Finland en dieje werkte op de luchthaven, best wel grappig nen Belg tegenkomen hier, want dikwijls ziede die hier nie…

En daarmee zat mijn laatste bezoek er dan ook weeral op hé…

Woensdag had ik dan examen van Marketing, is wel goe geweest denk ik…

Gisteren hadde we ons eerste Ultimate Farewell Kitchen Party, omdat er al wa volk volgende week vertrekt en der hebben er nog een paar examens en sommige gaan nog op vakantie…, dus hebbe we ons eerste afscheidsfeestje al achter de rug… Hopelijk volgen er nog…:)

Zo, nu hebbe jullie nog es wa stof om te lezen en kan ik beginne aan mijn laatste weken hier in Turku…


Groetjes Kim

xxx

  • 10 December 2007 - 15:34

    Griet:

    hey Kimpy,

    ik zien er henne uit om u terug te zien en al uw spannende verhalen te horen, ik heb in ieder geval uw mails al met véél interesse gelezen, amai wa gij daar allemaal mee maakt!!
    We hebben het ook al uitgebreid over u terugkomst feestje gehad. da gaat ook tof worden.
    geniet van uw laatse weken daar en zorgt da ze u daar nooit vergeten é

    tot den 22ste,...

    groetjes Griet

  • 13 December 2007 - 07:44

    SISSIE:

    DAg snuitje,
    lang geleden.
    Op stage gaat alles echt supah, ben hier doodgraag!
    Vorige vrijdag is er ingebroken op mijn kot.
    Ben gisteren gaan kijken, maar is niks weg.
    Laptop, digicamera enz. liggen thuis hé.
    Was ik wel blij om.
    Gelukkig maar da ik er ni was, anders zou laptop wel op kot zijn geweest.
    Deur is wel stuk maar die zou morgen gemaakt worden.
    Morgen heb ik tussentijdse evaluatie, ben wel zenuwachtig!
    Eens curieus hoe ik ervoor sta.
    Van mijn examens was ik geslaagd. Jippie!!!
    Geniet nog van u laatste dagen in Turku!!!
    Zal wel lukken denk k!!! ;-)

    Dikke pakkerd,XxX
    SIS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Hallo De meeste zullen ondertussen wel weten dat ik binnekort op het vliegtuig richting Finland vertrek. Op deze site kunne jullie reacties plaatsen (en vertellen hoe hard ik gemist wordt)! Ik ga mijn belevenissen met die Finnen daar zoveel mogelijk proberen op deze site te zetten en niet te vergeten veel foto's te plaatsen. Hopelijk sturen jullie veel berichten en houden jullie mij op de hoogte van al die gebeurtenissen in 't Witgoor!! Groetjes Kim xx

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 7773

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2007 - 22 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: