Stockholm - Reisverslag uit Turku, Finland van Kim Slegers - WaarBenJij.nu Stockholm - Reisverslag uit Turku, Finland van Kim Slegers - WaarBenJij.nu

Stockholm

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

17 December 2007 | Finland, Turku

Hey

Mijn laatste week is ingegaan… Dus met het einde in zicht hebbe we nog vlug een tripje naar Stockholm met den boot gedaan. Normaal zoude we zondagavond vertrekke ma den boot was volzet omdat er één of ander bandje kwam optreden dus moeste we den boot van maandagmorge neme (we moeste wel want we hadde onze hostel al vastgelegd…) met ’t gevolg da we den helen dag op diejen boot hebbe gezete. Sjans da ge daar nog wa tax free kunt shoppe ma voor de rest is daar nie veel op te zien dus, wij, ma terug in onze nest gekropen in ons kabineke (we hadde de goedkoopste hut dus zate we nog onder het autodek, dus…onder ’t water; jaja gelijk de arme schaapjes in den Titanic, me van die ijzere deuren en al… creepy). K heb daar ma nie te veel bij nagedacht dat er misschien wel nen haai naast os kotje aan ’t zwemme was ma gerust heb ‘k toch nie geslape… Na tien lange uren kwame we dan om 19.00h aan in Stockholm, daar moeste we nog de bus naar ’t centrum pakke en nadien nog het trammeke. Kome we daar aan in onze hostel, blijkt da daar keichic te zijn (allé naar hostelnormen dan toch), we geven os papieren af (we hadde da geboekt via ’t internet) en die van achter de receptie rekent os meer aan dan da we eigenlijk moeste betale, wij, gereclameerd natuurlijk en ze zei da dieje lage prijs alleen voor leden was en da da duidelijk op de website stond, nie dus hé… Wou ze da os late zien ma ze kon het nie gevonde krijge dus heeft ze os geld toch moete teruggeven, tja, den aanhouder wint hé…:) K moet wel zegge dat ’t den beste hostel was waar dak al heb geslape (en ondertusse heb ‘k al veel ervaring), eigen tv en badkamer dus alles was wel in orde…

’s Anderendaags zijn we richting ’t centrum gereden en wilde we het paleis gaan bezoeke ma omdat de Koning een feestje gaf voor de nobelprijs was’t nie open dus moeste we woensdag terugkome, oké, geen probleem dus zijn we ma wa gaan winkelen hé (ahja, wa doet ge anders as ge me drie vrouwe zijt…!) Aangezien Zweden het land van H&M is was da onze eerste stop, ze zijn veel groter as bij ons en ge vindt er wel vijf op elken hoek… De kleren viele dan wel weer een beetje tegen, meer voor pubers dan voor ons…Maja dan ma wa verder gezien hé… Ondertussen was ’t dan al avond en we kwame een bordje tegen met Mongools (a la chinees voor duidelijk te zijn…) restaurant tege. Voor 13 euro kon ‘t ge daar uw buikje rond eten me sushi, Chinese gerechtjes, wok en dessert. We hebbe daar gezete van half zes tot tien uur dus k denk nie da ze veel winst aan os hebbe gemaakt…:)

Woensdag zijn we dan nog naar ’t paleis geweest en om 12.00h was ’t daar wissel van de wacht, amai, heel ’t leger wordt daar ingezet om ocharme ene man te vervange… ma ’t was wel indrukwekkend en voor de gelegenheid hadde ze ook het orkest van ’t leger opgetrommeld… (let op de woordspeling…:) oké flauw mopke, but that’s me…). Nadien zijn we dan ’t paleis binnen es gaan bezien ma er ware veel kamers dicht omda ze ’t aan ’t restaureren ware. Dan hebbe we nog wa in ’t oude gedeelte van de stad rondgewandeld en nog (’n beetje) gaan shoppen. Om 20.00h vertrok onzen boot dan terug richting Turku en deze keer zaten we boven ’t water, nog wa eten gaan inslage om den avond door te kome en om 07.00 ’s morgens werde we wakker in Turku…

Vrijdag moeste we dan drie (!) presentaties geven (en dan nog wel op onze laatste schooldag…) dus we hadde nog wel wa werk donderdagnamiddag… Ma alles is goe verlopen vrijdag dus die punten zijn ook weeral binne…

Voor de rest geniet ik hier nog van mijn laatste week en woensdag hebbe we een definitief afscheidsfeestje… Da verslag volgt zeker nog same met een paar woordjes afscheid…