Riga en Tallinn - Reisverslag uit Turku, Finland van Kim Slegers - WaarBenJij.nu Riga en Tallinn - Reisverslag uit Turku, Finland van Kim Slegers - WaarBenJij.nu

Riga en Tallinn

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

28 Oktober 2007 | Finland, Turku

Hey Manne…,

Hehe, we zijn terug van een vermoeiende (maar plezante) reis. K ga proberen alles zo goed mogelijk te vertellen ma ‘k kan nie beloven dat t allemaal in detail gaat zijn… Dus, zondag 21 oktober zijn we met Ryanair om 21.00h naar Riga, Letland gevlogen. ‘T begon al goed aan de douane voor mij…, dieje metaaldetector ging natuurlijk af, helemaal gefouilleerd (en bij helemaal bedoel k ook helemaal hé), k was natuurlijk ook vergeten om mijn vloeibare spullen in zo’n plastiek zakske te steken, hebben ze daar heel mijn tas doorzocht, moest ik een speciaal sluitbaar, doorschijnend zakje gaan kopen aan de check-in dus kon ik nog eens terug lopen, natuurlijk moest ik dan nadien weer terug door dieje metaaldetector, ging da ding weer piepen, terug helemaal gefouilleerd… maar toen ‘k uiteindelijk mijn tandpasta, crèmekes en reuk apart had gestoken mocht ‘k dan toch door de douane, wat een gedoe, zeg…Zo terrorist zie ‘k er nu toch ook nie uit hé (alhoewel me mijne frou, ge weet nooit...) Na een uurke hobbelig vliegen, zijn we om 22.00h in Riga aangekomen, een halfuurke met de bus en om 23.00h hadden we (na een eindje verkeerd gelopen) onze hostel gevonden. We kwamen daar binnen en we kregen daar al direct een gratis biertje aangeboden, eerst opdrinken, en dan onze hostel betalen…:). Er was daar een feestje aan de gang in die bar en nadien was er ne kroegentocht voorzien, wij mee natuurlijk, ma spijtig genoeg zijn we alleen maar aan het eerste café geraakt, ’t was daar zone goeie sfeer, daar zijn we dan ma blijven plakken hé. Een paar Engelsen ontmoet, wa (goeikope) pintjes gedronken, een danske geplaceerd en terug na den hostel gegaan.

’s Anderendaags hadden we een druk programma voor de boeg. Ilse (een exchange studente van Letland) was voor de hersfvakantie terug naar huis gegaan en die ging ons de beste plaatsjes laten zien. We hebben eerst pannenkoeken gegeten als ontbijt in zo’n klein gezellig pannenkoekenhuisje en nadien, amai, ‘k heb nog nooit zoveel sightseeing gedaan op enen dag, denk. Wel 15 kerken hebben ze daar in Riga, das echt ongelooflijk, we zijn er wel maar in één binnengeweest (diegene waar ge nie moest betalen, natuurlijk). Nadien naar het huis van de President, het park (was echt heel mooi), de universiteit, opera, het vrijheidsbeeld en als laatste naar het openluchtmuseum. Da was echt wel genoeg cultuur voor mij op enen dag. En kou geleden, amai ‘k verschoot da mijn vingers en tenen nog bewogen. We zijn dan gaan eten in een typisch Lets restaurant, echte boerenkost. Ge kon echt kiezen uit vanalles en ’t was ook nog es goedkoop. Daar hebben we dan praktisch heel den avond gezeten, ahja, waar dat ’t bier nie duur is, kunde os wel altijd vinden hé…:).

Dinsdag zijn we naar de zee geweest met den trein en primitief da diejen trein was… gewoon houten bankskes en dieje maakte keiveel lawaai, k denk dat de motor eerst een halfuur moest draaien voor dat hem kon vertrekken. Enfin, we zijn dan uiteindelijk toch aan de zee geraakt. In da dorpke zelf was eigenlijk nie zoveel te zien dus we hebben daar wa fotokes van de zee getrokken, iets gaan eten en terug naar Riga gependeld. Nadien wilden we de vroegere kerk van de middenklasse gaan bezoeken en toen we naar binnen gingen, bood iemand ons een bezoek naar het dak van het gebouw aan, na een beetje afdingen, bracht hem ons naar het dak (normaal gezien mochten daar geen bezoekers komen maar op één of andere manier had Hans da voor elkaar gekregen…). Echt, een keimooi zicht over heel Riga te zien gekregen. Nadien zijn we naar de skyline-bar geweest, da was een bar op de 26e verdieping van een hotel en dan kon je ook (terwijl ge ne lekkere cocktail dronk) over heel Riga kijken. ’s Avonds zijn we dan naar een studentenbar waar je (natuurlijk) goedkoop iets kon drinken.

Woensdag vertokken we dan met de bus richting Tallinn, Estland om 17.00h. Om 22.00h waren we daar en na een halfuurke wandelen waren we in onze hostel, nog vlug iets gaan drinken en dan ons bedje in want we waren allemaal wel een beetje moe van in die bus te zitten.

’s Anderendaags was er weer ne sightseeingdag gepland, in Tallinn hebben ze ook al zoveel kerken, we zijn er dan eentje binnengeweest en nadien had iedereen wel genoeg kerken gezien denk ik. Er was ook nog een mooi kasteel in het centrum ma blijkbaar konden we daar nie binnen omdat het parlement daar nu zat, ja, slim geregeld natuurlijk... We zijn dan maar iets warm gaan drinken (want ’t was echt weer keikoud) in een oud gezellig theehuisje. Nadien hebben we de ‘Kiek in de kok’ (kijk in de keuken) bezocht, das nen toren en die is zo hoog dat je bij iedereen in de keuken kan kijken en zien wat ze aan het koken zijn, daarmee dat ze diejen toren zo noemen. Om 19.00h hadden we gereserveerd om te eten bij Old Hansa, een restaurant uit de Middeleeuwen. De diensters hadden nog echte traditionele kleren aan en voor da we aan tafel mochten, moesten we ons handen wassen in een grote kom. En ’t eten was echt nog van vroeger, ik had worstjes van eland, beer en everzwijn genomen, ja, ne speciale smaak moet ‘k zeggen, maja dan hebben we da ook es gegeten hé. En het bier was in van die stenen kruiken en de wijn in van die grote, dikke, middeleeuwse glazen. Ik had donker honingbier gedronken en da was echt keilekker. We hebben daar dan vrij lang gezeten en nadien zijn we nog ergens anders iets gaan drinken.

Vrijdag was dan onze laatste dag en zijn we op ons gemakske gaan ontbijten en naar het kasteel buiten de stad gewandeld, natuurlijk een paar keer verkeerd gelopen, onderwegen naar wa winkeltjes gekeken, de supermarkt binnengeweest… Uiteindelijk zijn we dan om half vijf (we waren om 13.00h vertrokken) bij het kasteel aangekomen, daar een halfuurke rondgelopen want ’t sloot om vijf uur, gelukkig was er nie zoveel te zien. Bleek da we dicht bij de zee waren dus zijn we daar ook nog hene geweest en nadien zijn we weer naar zo’n skyline-bar geweest dat in Riga ook was maar deze keer hadden we dan een mooi uitzicht over Tallinn.

Zaterdag zijn we nog efkes gaan winkelen en hebben we om 17.00h de ferry terug naar Helsinki genomen en om 23.30h waren we dan terug op ons appartementje. Treffen we onze andere kotgenoot (Sumidha heet ze, uit India) terug aan want die was naar huis geweest voor een paar dagen en heel de kasten staan hier nu vol me kruiden en van da speciaal eten dus we hebben hier dus geen plaats meer om de borden in de kast te zetten want da staat hier echt helemaal vol eten… Heb ik daarjuist ontdekt dat die haar moeder hier is en die blijft tot 19 november hier bij ons op appartement, gedaan met de pret dus voor efkes… Ma gene paniek, dinsdag vertrekken we naar Rusland dus veel last hebben we er nie van. Morgen ga ik de Guy ophalen in de luchthaven dus ‘k heb goei vooruitzichten…

Zo, nu da jullie terug op de hoogte zijn vanalles ga ik slapen want ‘k ben echt uitgeput, en natuurlijk volgt er een verslagske van Rusland (hopelijk word ik nie overvallen ofzo) en mijn avonturen met de Guy hé…

En… Blijven reageren hé, altijd spannnend om iets te lezen van het thuisfront.

(We gaan nog wat foto’s uitwisselen van Riga en Tallinn dus die komen later)

Groetjes

Kim xxx

  • 28 Oktober 2007 - 07:08

    Nele:

    Hey nichtjs!

    Eindelijk vind ik eens een gaatje om je te mailen. En dan nog wel op ne zondag om 7u50 terwijl de Koen hier naast mij nog ligt te slapen! Heb 3 hectische maanden achter de rug. Had nieuw werk gevonden in Aartselaar, ook buitengewoon onderwijs, voor een heel schooljaar. Ikke super blij natuurlijk! Maar dat duurde nie lang: kinderen kei zwak, super grote groep, veel file (een rit van 50 min!), nog enorm veel werk na het school en slechte uren. Een dikke maand ongelukkig rondgelopen! Mijn huishouden op z'n kop, alle dagen lastig, ge kunt er u wrsch wel al iets bij voorstellen. Het kwam zelfs zo ver dat ik naar de vakbond ben gegaan om te zien hoe het zat om ontslag te nemen. Nie zo goe natuurlijk, want dan kan je nie gaan doppen. Maar er moest iets gebeuren, want ik zat hier ieder dag tot 11u 's avonds te werken én te janken... Tot er een verlossend telefoontje kwam van Aalst: Ze hadden werk voor mij, voor een heel schooljaar, 20 min rijden, goei uurkes! Nie getwijfeld natuurlijk, mijn ontslag gegeven in Aartselaar en het weekend erna al in Aalst begonnen. Ik werk er nu 3 weken, ook buitengewoon, maar dan het secundair, BUSO zoals ze da noemen. De grote mannen, echte pubers, maar op schools gebied een niveau tussen 1e leerljaar en 6e leerjaar.
    Heel fijn om te doen én goei uren (maandag vm, woensdag nm en vrijdag vm vrij!!!)
    Ge ziet, de aanhouder wint - eind goed al goed!

    Ik lees dat je het daar super naar je zin hebt!

    Wanneer kom je precies terug?

    Dan kom je met de Guy maar eens logeren in Lebbeke, ons appartement is van dit weekend af (keuken geplaatst, meubels geleverd) De logeerkamer zijn we nog vollop aan bezig.

    Doe da nog goe ginder en we missen je hier!

    xxx

    Nele en Koen

  • 28 Oktober 2007 - 19:24

    SISSIE:

    Ela meisie,
    Maak u maar geen zorgen, een klimaatshok ga je niet opdoen ls je tr komt.
    Hier is het de laatste dagen ook alles behalve warm en het ziet er niet naar uit dat er beterschap op komst is!
    Momenteel is hier de herftvakantie begonnen. Nu ja, vakantie, tis maar hoe ge dat bekijkt. Ik heb nu een week blok en dan 2 weken examens.
    Ik zie t wel zitten. Zijn maar 4 examens en ze staan goed gespreid dus we krijgen genoeg tijd om ze deftig te kunnen leren.
    Ik lees dat ge t er weer goed van aan t pakken bent. Doe zo verder zou ik zeggen!
    Ik heb zo een flauw vermoeden dat ge na dit reisje behoorlijk wat gaat kunnen verzetten als t op drank aankomt.
    Kunde onze Guido eens flink onder tafel drinken!
    Ik hoop da ge een toffe week beleefd met ons Guy!
    Braaf en annes voorzichtig, geniet er van!

    SMAK, XXX

  • 29 Oktober 2007 - 12:11

    Marlies:

    Hey Kim,

    Ik kwam de Guy eens tegen in Mol en die zei dat ge graag meer reacties had op uwe website. Bij deze: al één reactie meer :-).

    Die uitwisseling is precies echt wel de moeite. Jullie hebben al kei veel gedaan en gezien! Om jaloers op te worden :-)

    Hier thuis is de herfstvakantie juist begonnen (met al ne hele dag regen). En het is nu Millegemkermis dus ik denk dat ik daar mee Ellen nog wel es wegga om hare verjaardag te vieren.

    Veel plezier in Rusland! Ik zal later nog wel lezen hoe het daar was waarschijnlijk.
    Doe de groetjes aan de Guy en geniet nog van uwe tijd ginder!!

    groetjes,

    Marlies

  • 29 Oktober 2007 - 14:32

    Debbie:

    Hey Kimmie,

    Zo te lezen heb je het daar heel goe naar uw goesting. Ik denk wel da as ge trug komt meer kunt zuipen dan heel onze hoop samen ;)

    Hier ist maar saai op deze moment, het is dan wel verlof maar er is zoveel te doen da iedereen wel ergens naartoe moet (en ik zit hier maar achter mijn pc-ke).

    Allé amuseert u nog goe en pakt het er maar eens goe van nu os guyke daar is,

    Greetz

  • 04 November 2007 - 17:49

    Leen Theuwis:

    Hoi Kim,

    Ik zie da ge u goe amuseert! Ge zijt er precies ne serieuze trip door Europa van aant maken. Ik zou zeggen: geniet ervan, ik zou het ook doen! Van zo rap as ge terug zijt moet ge maar laten weten welke de mooiste plekskes waren en waar wij ook zeker eens op city trip moeten gaan!
    Vele groetjes,
    Leen, Clif en Jarno

  • 06 November 2007 - 07:53

    SISSIE:

    Na een weekske thuis ben k tr op kot zie.
    Deze middag examen, spannend!!!
    Sociologie. Vrijdag nog eentje en dan volgende week maandag en donderdag.
    Cva dus. Nog goe wa tijd er tss.
    Deze voormiddag nog wa nazien.
    Ik hou u op de hoogte.
    Amuseer elle!
    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Hallo De meeste zullen ondertussen wel weten dat ik binnekort op het vliegtuig richting Finland vertrek. Op deze site kunne jullie reacties plaatsen (en vertellen hoe hard ik gemist wordt)! Ik ga mijn belevenissen met die Finnen daar zoveel mogelijk proberen op deze site te zetten en niet te vergeten veel foto's te plaatsen. Hopelijk sturen jullie veel berichten en houden jullie mij op de hoogte van al die gebeurtenissen in 't Witgoor!! Groetjes Kim xx

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 7815

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2007 - 22 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: