En, reisjes boeken... - Reisverslag uit Turku, Finland van Kim Slegers - WaarBenJij.nu En, reisjes boeken... - Reisverslag uit Turku, Finland van Kim Slegers - WaarBenJij.nu

En, reisjes boeken...

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

30 September 2007 | Finland, Turku

Hey

Hoe gaat het daar in België? Hier is het voor de moment rustig, ‘t is dan ook zondag… K ben juist even gaan joggen naar het meer hier dichtbij want ik moet dringend terug een beetje aan mijn conditie werken (’t goei leven hier…).

Om te beginnen zijn mijn twee examens goed verlopen, ik kan nu nie zeggen da ze keimoeilijk waren, want het grootste deel hadden we eigenlijk al in België op school gezien. Dus nu we daar vanaf zijn, kunnen we onze tripjes beginnen plannen; donderdag komt ons make op bezoek en gaan we naar de Ålandeilanden voor twee dagen en nadien gaan we een paar dagen naar Helsinki (is goe winkelen, hoop ik…).

De week daarna hebben wij hier herfstvakantie en vertrekken we met een heleboel studenten (ik denk wel een dertigtal, dus het vliegtuig zal vol buitenlanders zitten) richting Riga, Letland, voor 10 euro met Ryanair! Daar hebben we een jeugdherberg kunnen boeken voor 14 euro per nacht, ‘t zal wel nie de grote luxe zijn maar met zoveel volk maakt da voor mij nie uit. We blijven daar van maandag tot woensdag en dan reizen we verder met de bus (voor 10 euro!) naar Tallinn, Estland. Daar blijven we dan tot vrijdag of zaterdag en nadien varen we met de ferry terug naar Helsinki. Dus een mooie reis voor weinig geld hé…, ja ’t leven van nen arme student… Ge moet u aanpassen en het dagelijkse leven is hier al zo duur.

Als dat dan allemaal achter de rug is komt mijne schatsie voor 12 dagen en natuurlijk kunnen we nie de hele tijd hier in Turku blijven (want zoveel is hier nu ook weer nie te zien…), dus hebben we die week dan maar een tripje naar Rusland geboekt! Dinsdag vertrekken we richting Moskou met de trein, na 15 uur zouden we dan moeten aankomen, gelukkig zitten we in een slaaptrein want zolang in den trein zitten, vindt ik ook nie ideaal maar da was goedkoper dan met het vliegtuig. Dan blijven we daar een dagje en nadien vertrekken we dan richting St.-Petersburg, daar blijven we dan vier dagen en zondagmorgen reizen we terug naar Helsinki. Allemaal met een gids en Hanne en Suzanne (2 Belgen die ik al kende) gaan ook mee. Ja, een hectische periode staat mij te wachten ma nu da ‘k hier toch ben, moet ik er van profiteren hé. Met het school was er nie echt een probleem omdat we deze periode nie zoveel les hebben, natuurlijk moet ik wel een paar lessen missen, maar de keuze tussen Rusland of les volgen is natuurlijk vlug gemaakt hé…

Dit zijn dus de plannen die we voor volgende maand gemaakt hebben… Maar wat hebben we deze week gedaan…?
Eigenlijk niks speciaal, naar school geweest, jaja, ma en pa… da doe ik ook nog ondertussen… We zijn vorige week op excursie geweest met de klas, was nie echt spannend maar we hadden tenminste geen les. Dinsdag moesten we voor het vak; Get Finternational naar Naantali, een gezellig havenstadje. Een vak kunt ge da eigenlijk nie noemen, we moeten tien punten verzamelen en dan zijn we geslaagd voor het vak. Hoe kom je nu aan die punten? Wel, als de studentenvereniging, IAC, iets organiseert vb. een studentenfuif, een dagje Helsinki, een excursie… dan krijg je daar één punt voor… Hoe zalig is da hé (moet ik zeker voorstellen aan onze school in België om zo’n vakken in te voeren…) Dus, wij mee naar Naantali en het was echt keimooi weer, t zonneke scheen nog eens en we hebben eerst twee uur rondgelopen met een gids en nadien rustig een terrasje gedaan en ons punt was verdiend!

Diezelfde avond was het IJshockey, Turku tegen …, weet ik al nie meer, de naam was veel te moeilijk om te onthouden maar Turku was wel gewonnen met 3-1, geloof ik. Da gaat er wel wild aan toe, we zaten dicht tegen het glas vooraan en elke keer als dieje puck (zo noem je dat toch hé, en anders weet ge wel wat da ‘k bedoel hé) daar kwam, al die spelers op nen hoop naar dieje puck en keihard tegen da glas aanbotsen, amai, k zat me schrik zalle… Natuurlijk, omdat we zo dicht bij die IJsbaan zaten, stond er dicht bij ons ne cameraman, en dieje was ons maar aan het filmen en ineens stonden we op het grote scherm hé dat daar in het midden van da stadion hing. Was wel lachen…

Woensdag waren we uitgenodigd bij twee Chineesjes om te komen eten, ze hadden echt chinees gekookt, keilekkere kip gemaakt, noedels, rijst en dan presenteerde ze ons een soort van bifi-worstje maar blijkbaar was het varken en het smaakte heel zoet, daar was ik nie zo’n grote fan van maar ik heb het natuurlijk vriendelijk opgegeten… Over twee weken komen zij bij ons eten en gaan we lekkere Belgische kost maken, frietjes met biefstuk…

Vrijdag was onze Italiaanse vriend jarig en we waren uitgenodigd voor een pasta-party. Eerst lekkere pasta gegeten (de saus kwam wel uit blik maarja, hij kon nie goed koken, zei hij…, de pasta had hij dan toch zelf gekookt…), nadien hebben we zijn verjaardag verder gevierd in Dynamo…

Zo, nu jullie weer op de hoogte zijn van de gedane zaken en de dingen die nog gaan komen, kan ik vandaag een beetje aan mijn eindwerk werken…

Ahja, morgen ga ik naar de kapper, ik ben benieuwd, als het mooi is, zet ik er een foto van op de site en anders blijft het binnen Finland…

Dikke kussen,

Kim xxx

  • 02 Oktober 2007 - 06:31

    SISSIE:

    Haaj honey,
    ik zie da ge t er daar goed van aan t pakken bent. Zo moetda!
    Gij staat er duidelijk beter op als ik.
    Uitstapjes plannen, tof tof.
    Ik heb nog een paar weekjes les en dan al examens. 19 november begint de stage.
    Ik ga vandaag hopelijk te horen krijgen of ik bij Greet Eyckmans op school stage kan lopen. Ze hadden er vandaag vergadering over. Fingers crossed!
    Ik hoop echt dat ze goed nieuws hebben anders sta ik er ni goed voor zanne!
    Dan wordt t zoeken, zoeken, zoeken.
    Ik hou u op de hoogte!
    Ik moet nu gaan want moet nr school vertrekken.
    Goe leren, goe feesten!
    Zoen,X

  • 03 Oktober 2007 - 17:46

    Matti:


    Hoi Kimmie, k had beloofd eens een reactie te schrijven hé :p
    K zal wa vertellen over hier :d
    Deze week is men laatste week vakantie want vanaf dinsdag begin ik te werken. Die interim die ik kon doen op de milieudienst van Schoten gaat uiteindelijk toch door dus de volgende 10 maanden ben ik een werkende mens :d. Daarna kan ik dan beslissen of ik eventueel terug ga studeren om nog een master te halen of dat ik gewoon verder werk zoek... Voor de rest heb ik niet veel echt interessants gedaan, k ben wel 2 weekjes geleden naar de GP F1 in Francorchamps gaan zien, da was natuurlijk super!! En deze week heb ik men kamer ook eens geschilderd, het was de moment want binnenkort zal ik ni vaak meer vakantie hebben :(
    Voila dat is het nieuws zowa van hier, amuseer je nog heel goed ginder en doe de groetjes aan Suzy en Tim!

    Kusjes xxxxxx

    Matti

  • 04 Oktober 2007 - 16:21

    SISSIE:

    Heb een stageplaats!!! :-)
    Eindelijk...
    Bij greet op school. MPI De Mast in Kasterlee.
    Buitengewoon onderwijs en internaat.
    Ben echt content. Eerst nog exaamkes en dan vlieg ik erin.
    Tijdens kerstvakantie ben ik vrij.
    Tof tof...
    XXX

  • 04 Oktober 2007 - 16:59

    Lore:

    Dag kim,
    Hier een berichtje van Lore. Dit is mijn eerste berichtje. Onze Guy-o is voor mij aan het typen want dat kan ik zelf nog niet. Vandaag heb ik geturnd op school en ben ik heel flink geweest. Ik heb ook gefietst en in de zandbak gespeeld. Ons lientje is al groot geworden en zit geen moment stil (ze ziet dat van haar zus denk ik ;-)).

    De nieuwe badkamer en veranda zijn bijna klaar. We kunnen al in de douche en in het bad.

    Nu ga ik nog wat met mijn duimpje in de mond in de zetel zitten want straks moet ik al gaan slapen.

    Nog veel groetjes van mij
    van mijn mama en papa
    en van mijn kleine zus Lien

    dikke kus
    Van Lore

    X :-D

  • 11 Oktober 2007 - 18:41

    SISSIE:

    Wil vanalles op u site zetten ma heb zo'n boring leven. Hier gebeurd maar niks hé.
    Dus ik vertel u t leven van mijn vrienden maar! :-)
    Lin hoort nog veel van Hosni, haar vriendje van in Tunesie.
    Darien is nu ongeveer 6 maand in verwachting. Mooi rond en gezond.
    Liesbeth heeft terug regelmatig contact met haar exvriendje. Bloeit daar tr iets moois?
    :-)
    En bij mij?
    Alles eeeeel rustig, te rustig naar mijn goesting!
    In de week wer naar de cinema geweest.
    Ben X, vlaamse film over gespeste autistische jongen. Zielig za!
    Dit weekend op leidingsweekend.
    Meestal wel een gezellig gebeuren.
    Ik hou u verder op de hoogte als er hier nog eens iets gebeurd!
    Dikke kus meisie,XXX
    SIS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Hallo De meeste zullen ondertussen wel weten dat ik binnekort op het vliegtuig richting Finland vertrek. Op deze site kunne jullie reacties plaatsen (en vertellen hoe hard ik gemist wordt)! Ik ga mijn belevenissen met die Finnen daar zoveel mogelijk proberen op deze site te zetten en niet te vergeten veel foto's te plaatsen. Hopelijk sturen jullie veel berichten en houden jullie mij op de hoogte van al die gebeurtenissen in 't Witgoor!! Groetjes Kim xx

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 7811

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2007 - 22 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: