Lapland - Reisverslag uit Turku, Finland van Kim Slegers - WaarBenJij.nu Lapland - Reisverslag uit Turku, Finland van Kim Slegers - WaarBenJij.nu

Lapland

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

26 November 2007 | Finland, Turku

Hey Belgen,

We zijn terug van Lapland… Fantastische reis, supermooie streek en een geweldige ervaring. Maandag 19 november zijn we na de les onze auto (een rood Ford Fiesta’ke) gaan ophalen en eerst onze voorraad voor onderweg ingeslagen. Da autoke zat overvol aan eten, drinken, chips en haribo-snoepkes want we hadden ne verslaafde aan gummi-berekes bij, Suzanne Kwanten genaamd… Goe geladen zijn we dan om 22.00 h richting Lapland vertrokken, ge kunt het u toch levendig voorstellen hé, 3 vrouwen in ene auto, aan drukke sfeer geen gebrek, sjans da we nen handige Harry bijhadden, os Hanne, die was goe voorbereid, kaartje uitgestippeld, wegennummers die we moeste volgen, allemaal geen probleem voor ons. Na een nachtje rijden kwamen we ’s morgens aan in Rovaniemi, HET stadje in Lapland waar niemand minder dan de ENIGE ECHTE KERSTMAN woont en waar de Poolcirkel doorloopt! Genoeg te zien dus… Bij weer van -10 graden hebben we daar wa aan sightseeing gedaan, eerst het Santa Claus Village bezocht EN op de foto mogen staan met DE Kerstman (hij wist zelf mijne naam toen ik daar aankwam, Ah, wie van jullie is Kim? Vroeg hem, toch ne speciale man hé :) ) en natuurlijk had ik mijn lijstje klaar! Nu krijg ik zeker wa ‘k wil me Kerstmis nu ik het persoonlijk aan de Kerstman heb gezegd! Nadien hebben we het werkatelier van de Kerstman bezocht en er stonden al veel pakskes klaar om uitgedeeld te worden… Dan hebben we de souvenirwinkeltjes eens bekeken en ‘k heb een dekentje me rendiertjes op gekocht, keischattig… Daarna zijn we naar het centrum van Rovaniemi gereden en bleek dat da de stad van Lordi is, ge weet wel, die Finse groep van het Eurosongfestival met die creepy maskers, er was daar dan een Lordi square en die hun handen waren daar dan op een monument in klei gedrukt samen met hun handtekeningen. Nog wa winkeltjes bekeken en richting onze hostel gereden want we waren nogal bekaf van ons nachtje rijden en we zagen eigenlijk ook allemaal blauw van de kou dus ne warme douche en een warm bedje riep ons.

Onze Hostel was ergens bij nen boer op ‘t plattelend en het had keihard gesneeuwd dus het landschap zag helemaal wit, we werden daar verwelkomd door Lassie en z’n baasje en we waren helemaal alleen in dieje hostel (begrijpelijk, welke zotten gaan nu met -10 met den auto naar Lapland…Wij, dus…) Een soepke gedronken om het warm te krijgen en om ons handen en voeten te laten ontdooien en dan in ons bedje gekropen.

Om 10.00 ’s anderendaags zijn we richting Honningsvåg, de noordelijkste stad van het Europese vasteland, in Noorwegen gereden. We moeste door de Noordkaaptunnel rijden, 6,87 km lang en 212 meter diep onder de zeespiegel, 30 euro hiervoor betaald ma we hadde geen keus want we konden daar anders nie geraken. Was wel een beetje eng, zo onder ’t water rijden in nen tunnel, k heb t al zo rap benauwd maja verstand op nul en rijden me dieje Fiesta! We hadden dan afgesproken met den eigenaar van ons huisje, onze auto moesten we langs de kant van de weg laten staan en dan moesten we te voet verder wandelen, wij, me ons pillicht diejen berg afgedaald in den donker en dan me al ons bagage, bekan verongelukt want t was daar keiglad ma we zijn dan toch in één stuk aan ons (primitief) huisje geraakt. Back to nature was het daarbinne, geen stromend water en geen electriciteit! Het gevolg; water gaan halen aan een bron, water in de wc gieten om door te trekken, kaarsjes en olielampen om licht te maken en een stoveke me gas gebruiken om het een beetje warm te krijgen. K voelde mij helemaal één met de natuur en hoewel ik milieu studeer is mij da toch nie meegevallen, die twee nachten was meer dan genoeg… Geef mij maar luxe!!

Donderdag zijn we dan richting Noordkaap (71° 10' 21" NB) gereden, zo een mooi landschap da wij tegen kwamen, nie te beschrijven, allemaal fjorden en bergen, helemaal wit van de sneeuw en niemand die we tegen kwamen. We hadde de weg echt voor ons alleen. En na een halfuur rijden zagen we het, het Noordkaap monument, da moment kan ik echt nie beschrijven, zo’n fantastisch gevoel als ge beseft da ge gewoon op het noordelijkste punt van Europa staat en dat de Noorpool (amper) 2080 km ver is. Een wit landschap, ge kon zo ver kijken als ge wou, alles wit van de sneeuw en prachtige natuur! Het was zo koud ma da kon mij allemaal nie meer schelen als k bedacht waar da ’k toen stond! Noordkaap is tot hiertoe echt het hoogtepunt van mijn reis. Daarna zijn we dan richting het centrum van Honningsvåg gereden en iets gaan drinken om ons op te warmen. Ondertussen was het amper twee uur en pikdonker, van depressies gesproken, ge zou het wel krijgen als ge maar 4 uur op nen dag licht hebt! We zijn dan maar terug naar ons hutje gereden ma t was tenslotte nog ma namiddag en zoveel was er in da huisje nu ook weer nie te beleven, een kaartje gelegd dan maar, Hanne en Suzanne zijn wa aan t schaken geweest (ik kan da nie ze, moet ge veel te hard bij nadenke..). Dan zijn we uiteindelijk toch ma teruggereden naar t centrum en nog wa naar de winkels gaan kijken want die ware open tot 21.00 h, eten gekocht en gekookt in ons huisje.

’s Morgens zijn we dan vroeg vertrokken terug naar Rovaniemi en hebbe we praktisch heel den dag in den auto gezeten, om 23.00 h aangekomen in onze hostel en wonder boven wonder, het Noorderlicht gezien! Da was echt de kers op de taart. ’t Was nie superduidelijk want op foto kunt ge het nie zien ma we zagen lichtblauwe slierten en een grote lichtblauwe plek in de lucht hangen en da ‘vrouwke’ van dieje hostel zei dat het het Noorderlicht was en de plaatselijke bevolking zal ’t wel weten hé…
Helemaal wild van enthousiasme natuurlijk nie kunnen slapen en ’s nachts in onze pyjama nog buite gaan kijken naar da licht ma we hebben het nimmer gezien.

Vrijdagmorgen zijn we dan naar het Santa Park geweest en daar hebbe we ne show gezien van de elfjes en we zijn naar de elfenschool geweest dus nu ben ik een volwaardige elf (de hoofdregels waren klein en stil zijn dus zo moeilijk was het nie voor mij…:)) Nog eens een kijkje gaan nemen in de bureau van de Kerstman (en hij was brieven aan het schrijven naar alle kindjes…). Nog een ritje gedaan door elfendorp en nadien zijn we naar het rendierpark geweest. Die beesten zijn supergrappig, we mochten dan in zo’n slee gaan zitten en een rondje rijden met die beesten. Ik moest zelf sturen, als ze te traag gingen moest ge een beetje bewegen me uw koord en als ze te rap liepen moest ge trekken dus da kon ik nu nog wel… Nadien kregen we een warm drankje aan het kampvuur en een rijbewijs om met een rendier te rijden! Ik word nog nen echte professional, een rijbewijs om me een rendier te rijden, één om me de remorrek te rijden en nu nog één om me de camion te rijden hé (een chiromopke…:)). ’s Middags terug gereden richting Turku en onze vakantie zat er weer op. En ondertussen stond den teller op 3500 km, nie slecht hé voor drie vrouwen in ene auto!

Voordien hadden we nog een Belgisch feestje gehad, echte frietjes gebakken me veel mayonaise en ketchup, da smaakte wel na die paar maanden van alleen maar Hesburger (de plaatselijke MC Donalds) frietjes.

Woensdag moet ik een presentatie geven van Marketing (maar een paar moesten da doen en ze hebben er willekeurig een paar studenten uitgekozen en natuurlijk had ‘k prijs hé) dus duimen maar…!

Tot schrijfs…

Kim xxx

  • 26 November 2007 - 16:13

    Eva:

    Kim, wat maakte gij toch allemaal mee seg! Ik heb er al dik spijt van dat ik niet op buitenlandse stage ga!!!! maarja, mss ooit. Echt geweldig al die dingen da ge al gezien hebt! En ondertussen bestaat het Witgoor nog altijd, het ligt nog altijd tussen Mol, Dessel en Retie, en er is hier dus nix wereldschokkends gebeurd (anders waren we u wel al komen bezoeken he? weet je nog wel??). Maar met de feestdagen in het vooruitzicht enzo, willen we graag terug allemaal bij elkaar zijn en we missen u wel zalle! Nog maar ene koffieklets zonder u en vanaf dan gaan we er weer voor e!!! Nog veel plezier daar deze laatste weken, geniet ervan en succes met uw presentatie he!

    Groetjes

  • 26 November 2007 - 18:28

    SISSIE:

    Ela, lang geleden.
    Stage verloopt supah.
    Ik ben ook al geslaagd voor drie van de vier examens.
    Het vierde examen hangt uit op school.
    Dat kan ik donderdag pas zien.
    Cecilia was cva.
    Niet zo heeel lang gebleven.
    Zondag nog Christus koning gehad. Saaiste chirodag van het jaar als ge t mij vraagt, maar enfin.
    Ik hoop da ge u nog goed amuseert, ziet er in alle geval al goed uit!

    Tot de volgende,
    Bye
    xxx

  • 26 November 2007 - 19:36

    Dorien:

    Brr, lijkt mij koud daar.

    Wanneer komt gij eigenlijk terug?

    We hadden gisteren brassband kampioenschap. We zijn weer 2des geworden.
    Amai, der was vanalles misgelopen zanne. Da zal de Guy mss al wel verteld hebben.
    Hanne die pas snamiddags daar was. Jeroen die nie mocht meedoen omda Luc Verdonck hem had vergeten op de lijst te zetten.
    Amai, twas spannend zanne.

    Alle, hopelijk tot snel en amuseer u nog.
    Ma ik zie op de foto's da da nie echt een probleem ga zijn.

    Greetz Dorien

  • 27 November 2007 - 11:55

    SISSIE:

    Heeft de kerstman al verklapt of ik braaf ben geweest dit jaar?
    Ik heb namelijk ne nieuwe gsm nodig!
    Zou dus tof zij moest m mij dit jaar een bezoekje brengen!!! :-)
    Voor de rest hed je mij altijd een slee mogen meebrengen!

  • 27 November 2007 - 18:14

    Tante Riet:

    Wat hebt gij nogal een geluk dat ge daar moogt zijn. Ik ben wel een beetje jaloers. Ik zal blij zijn als ik op pensioen ben, dan kan ik daar misschien ook wel eens heen.

    Hier is alles goed met heel de kroost. We hebben juist met iedereen gegeten (Die van 't Sluis zijn komen eten). Nu het dessertje nog want we moesten eerst alles laten zakken.

    Ik zal blij zijn als ik u terug zie. Zijt maar voorzichtig en amuseer je nog goed! (dit is echt moedertaal)

    GROETEN
    van Tante Riet en nonkel Michel

    xxx
    (Tot mee kerstmis!)

  • 30 November 2007 - 16:08

    Matti:

    Hey Kimmie!! Tis weeral lang geleden dus ik dacht k ga nog eens een berichtje achterlaten ;) Aan de verhalen te zien, is het écht wel super ginder. Kan ik mij wel voorstellen, al die mooie natuur! Alleen wel koud seg, -10 :o! In België ist 5 graden en vind ik het al koud :d Maja k ben dan ook een watje hé :p Hier is alles in orde zenne, t werken ben ik al goe gewoon en het is er aangenaam dus k mag ni klagen. Met de voetbal is ook alles ok. K ben gisteren nog eens uitgeweest, naar de Noxx in Antwerpen, das zo een nieuwe (sinds september denk ik) mega discotheek. Tis daar wel heel goe, moeten we zeker eens naartoe gaan wanneer jullie terug in België zijn, als kleine reünie van de klas ;)
    Allé, het amusement nog ginder en doe de groetjes aan de gekende personen ;)

    Dikke kussen x x x x

    Matti

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Hallo De meeste zullen ondertussen wel weten dat ik binnekort op het vliegtuig richting Finland vertrek. Op deze site kunne jullie reacties plaatsen (en vertellen hoe hard ik gemist wordt)! Ik ga mijn belevenissen met die Finnen daar zoveel mogelijk proberen op deze site te zetten en niet te vergeten veel foto's te plaatsen. Hopelijk sturen jullie veel berichten en houden jullie mij op de hoogte van al die gebeurtenissen in 't Witgoor!! Groetjes Kim xx

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 7759

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2007 - 22 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: